Levering



1. Ulike fraktmåter

Lystbutikk tilbyr en rekke ulike fraktmåter, du velger selv mellom disse i kassen når du plasserer ordren. Fraktpris for de ulike alternativene vises før du bestiller, slik at du nøyaktig vet hva ordrebeløpet ender på. Enkelte fraktmåter er kun tilgjengelige for enkelte postnummer, eller har begrensninger på vekt/volum. Husk å bruke korrekt adresse og postnummer på leveringsadressen din! Du får kun opp de alternativene som tilbys for din leveringsadresse og ordre.


Volumvekt: Volumberegning er transportbransjens måte å regne om et volum til en vekt. Fraktberegnet vekt vil da være den av volumvekt og reell vekt som er høyest. Se ellers info om volumvekt.
Fremsendingstid: Fremsendingstid varierer på de ulike fraktmåtene og på hvor i landet pakken skal sendes. For mer info om fremsendingstid, se på vår info, og transportørens info om de ulike fraktmåtene.


Betalingsmåter: Ikke alle leveringsmåter kan betales med oppkrav. For nærmere info gå inn på info om den enkelte fraktmåte.


Levering til private og bedrifter: Kun de fraktmåter som er gyldig for ditt kundesegment blir synlig i kassen. For nærmere info gå inn på info om den enkelte fraktmåte.

2. Mangler eller feil på levering

Vare som mangler i forsendelsen

Hvis du mangler en eller flere varer i forhold til ordre-/leveringsbekreftelsen og dette ikke skyldes at du har restordre liggende hos oss, har vi egne rutiner for å håndtere dette så enkelt som mulig.

Har du opprettet konto hos oss, går du til «Min Side», Kundeservice, velg aktuell ordre. Denne henvendelsen må inneholde følgende informasjon:

- Varenummer på varen som mangler

Har du ikke opprettet konto, gå til «Kontakt Oss», fyll ut navn, e-post, telefonnummer, velg Salgsavdeling. Denne henvendelsen må inneholde følgende informasjon:

- Ordrenummer
- Varenummer på varen som mangler

Salgsavdelingen vil deretter jobbe med å finne ut hva som har skjedd og rette opp eventuelle feil.


Mottatt feil vare

Har du mottatt en annen vare enn det som er spesifisert på ordre-/leveringsbekreftelsen skal du gjøre følgende:

Har du opprettet konto hos oss, går du til «Min Side», Returforespørsel (RMA), velg aktuell ordre, velg årsak. Har du ikke opprettet konto, gå til denne siden, fyll inn ditt ordrenummer og e-postadresse for å vise aktuell ordre. Alle obligatoriske felter må fylles ut. Bekreftelse (RMA nummer) på mottak av henvendelsen vil bli sendt til den e-postadressen som du har registrert på din "Min side", eller den e-postadressen som du benyttet ved kjøpet (ikke opprettet konto).

Vent på videre instruksjoner fra vår salgsavdeling, ikke send varen i retur før du har mottatt et gyldig returnummer (RMA). Salgsavdelingen vil rette opp eventuelle feil og sørge for at du får korrekt vare.

3. Posten Brev uten sporing

Brev uten sporing er en rask, effektiv og usikker forsendelsesmåte.

Ordren sendes normalt dagen etter bestilling, forutsatt at alle varen(e) er på lager. For å sikre at din bestilling blir behandlet så raskt og effektivt som mulig, er korrekt navn og adresse på mottaker viktig. Leveringsadressen må være den adressen hvor brevpost blir levert - postkasse eller postboks. For å unngå problemer med levering, er det viktig at du står oppført med oppgitt adresse i Postens adresselister? (Dersom man flytter og sender adresseendring til folkeregisteret, så oppdateres ikke Postens adresselister automatisk etter folkeregisteret). Er du usikker, vennligst ta kontakt med Posten (tlf.nr: 04004) og sjekk at du står oppført med korrekt adresse. Dersom sendingen ikke får plass i postkasse eller postboks, må mottaker hente sendingen på postkontoret. Brev uten sporing er den mest usikre leveringstjenesten du kan velge. Årsaken til det er at den ikke er sporbar, den leveres direkte til postkasse, noe som gjør at uvedkommende kan stjele din forsendelse, uønskede personer kan åpne din forsendelse. Vi anbefaler derfor at man benytter pakke tjenester i stedet der diskresjon, trygghet og sporing er av viktighet.

Fremsendingstider, hvor lang tid tar det før posten kommer frem?

  • A-Prioritert er framme 1-2 dager etter bestilling
    Til utlandet beregnes 2-10 dager til mottakerlandets grense
  • B-Økonomi  er framme 3-5 dager etter bestilling.
    Til utlandet beregnes 4-14 dager til mottakerlandets grense


Brev uten sporing som fraktmåte har enkelte begrensninger.

  • Sendingen kan ikke veie mer enn 350g, inkl. emballasje.
  • Maks mål er: Lengde 34 cm, bredde 24 cm og høyde 6 cm.
  • Ordren kan ikke ha høyere verdi enn kr. 1000,- inkl. mva, og kan heller ikke sendes i oppkrav.
  • Sporing tilbys ikke på denne fraktmåten.



4. Klimanøytral Servicepakke

Klimanøytral Servicepakke er et trygt, raskt og sporbart fraktalternativ.

Ordren sendes normalt dagen etter bestilling, forutsatt at alle varen(e) er på lager. For å sikre at din bestilling blir behandlet så raskt og effektivt som mulig, er korrekt navn og adresse på mottaker viktig. Leveringsadressen må være den adressen hvor servicepakke blir levert.

- Du henter pakken selv på Posten
- Du kan spore pakken din og få status på hvor pakken din befinner seg
- Elektronisk varsling gir deg mulighet til å hente pakken tidligere
- Klimanøytral levering


Levering
Pakken (Klimanøytral Servicepakke) blir levert til ditt postkontor/ Post i Butikk, hvor du henter pakken selv. Transporttid er normalt 1-3 virkedager, avhengig av strekning. Pakken kan leveres over hele landet, inkludert Svalbard.

Pakken leveres klimanøytralt. Dette betyr at Posten forplikter seg til å redusere transportens klimagassutslipp og i tillegg kompensere for resterende utslipp. Les mer på posten.no/miljo

Fremsendingstid, hvor lang tid tar det før posten kommer frem?
Fremsendingstiden er 1-3 virkedager, enkelte strekninger 4-5 virkedager.  Transporttidene finner du her . Eksempler:
Oslo-Oslo: 1 virkedag
Bergen-Oslo: 1 virkedag
Oslo-Bodø: 3 virkedager
I perioden 12.12.- 23.12. vil fremsendingstiden øke med inntil 2 dager

Mål og vekt
Maksimum vekt: 35 kg pr kolli
Maksimum lengde: 240 cm
Maksimum mål: Lengde pluss omkrets:360 cm
Minimumsmål: 23x13x1cm

Varsling
Du varsles om at pakken er ankommet via SMS, e-post eller hentemelding i postkassen. Har du ikke mulighet til å hente selv, kan du bestille hjemlevering når du sporer pakken.

Postoppkrav
Pakken kan betales når den mottas.

Sporing
- Pakken kan spores ved hjelp av sporingsnummeret.
- Last ned posten's sporingsapplikasjon for Android og iPhone.

Unngå problemer med feiladressering.
For å unngå problemer med levering, er det viktig at du står oppført med oppgitt adresse i Postens adresselister? (Dersom man flytter og sender adresseendring til folkeregisteret, så oppdateres ikke Postens adresselister automatisk etter folkeregisteret). Er du usikker, vennligst ta kontakt med Posten (tlf.nr: 04004) og sjekk at du står oppført med korrekt adresse.

5. Pakke På Døren

Hjemlevering (På Døren) av pakker på kvelden er et trygt, raskt og sporbart fraktalternativ.

Ordren sendes normalt dagen etter bestilling, forutsatt at alle varen(e) er på lager. For å sikre at din bestilling blir behandlet så raskt og effektivt som mulig, er korrekt navn og adresse på mottaker viktig. Leveringsadressen må være den adressen hvor Pakke På Døren blir levert.

- Levering mellom kl. 17:00 og 21:00
- Vi varsler deg på sms når pakken er underveis og ringer 30 - 60 min  før levering
- Tilbudet gjelder i de fleste byer og større tettsteder

Levering
Pakken leveres hjem til deg man-fre mellom kl. 17:00-21:00. Du kan endre leveringsdag når pakker er på vei til deg.

Fremsendingstid, hvor lang tid tar det før posten kommer frem?
Fremsendingstiden er 1-3 virkedager, enkelte strekninger 4 virkedager. Se detaljerte fremsendingstider
Eksempler:
Oslo-Oslo: 1 virkedag
Bergen-Oslo: 1 virkedager
Oslo-Bodø: 2 virkedager
I perioden 12.12.- 23.12. vil fremsendingstiden øke med inntil 2 dager

Mål og vekt
Maksimum vekt: 35 kg pr kolli
Maksimum lengde: 240 cm
Maksimum mål: Lengde pluss omkrets:360 cm
Minimumsmål: 23x13x1cm

Varsling
1) Når pakken er mottatt av Posten vil du få en SMS og/eller e-post med forventet leveringsdag.
2) Når sendingen er lastet på bil for utkjøring varsles du via SMS og/eller e-post.
3) Sjåføren ringer 60 - 30 minutter før levering.

Postoppkrav
Sjåføren tar i mot betaling med bankkort (Bankaksept).

Sporing
- Sendingen kan spores ved hjelp av sporingsnummeret.
- Hvis du ikke er hjemme når pakken leveres, vil den bli levert til nærmeste postkontor/Post i Butikk.
- Last ned posten's sporingsapplikasjon for Android og iPhone.

Unngå problemer med feiladressering.
For å unngå problemer med levering, er det viktig at du står oppført med oppgitt adresse i Postens adresselister? (Dersom man flytter og sender adresseendring til folkeregisteret, så oppdateres ikke Postens adresselister automatisk etter folkeregisteret). Er du usikker, vennligst ta kontakt med Posten (tlf.nr: 04004) og sjekk at du står oppført med korrekt adresse.

6. Minipakken (med sporing)

Minipakken er et raskt og sporbart fraktalternativ som er tilpasset små/lette varesendinger.

Ordren sendes normalt dagen etter bestilling, forutsatt at alle varen(e) er på lager. For å sikre at din bestilling blir behandlet så raskt og effektivt som mulig, er korrekt navn og adresse på mottaker viktig. Leveringsadressen må være den adressen hvor minipakken blir levert. Pakken leveres i postkassen uten kvittering fra mottaker. Dersom postkassen er full eller låst, skrives hentemelding og pakken kan hentes av mottaker på Post i Butikk / Postkontor. Minipakken med sporing er mindre trygg. Årsaken til det er at den leveres direkte til postkasse, noe som gjør at uvedkommende kan stjele din forsendelse, uønskede personer kan åpne din forsendelse. Vi anbefaler derfor at man benytter andre pakketjenester i stedet, der diskresjon og trygghet er av viktighet.

- Tilbudet gjelder hele landet

Levering
Levering rett i postkassen.

Fremsendingstid, hvor lang tid tar det før posten kommer frem?
Fremsendingstiden er 1-3 virkedager, enkelte strekninger 4-5 virkedager. I hovedsak er fremsendingstiden den samme som for Klimanøytral Servicepakke. I perioden 12.12.- 23.12. vil fremsendingstiden øke med inntil 2 dager

Mål og vekt
Maksimum vekt: 2 kg pr kolli
Maksimum lengde 31 cm, bredde 21 cm, høyde 6 cm

Minimumsmål
23 x 13 x 1 cm
Pakke i sylinderform og uemballerte artikler tillates IKKE. For pakker under de generelle minstemålene 23 x 13 x 1 cm kan det beregnes spesialgodstillegg.

Varsling
e-varsling (sms/e-post) kan bestilles uten tilleggspris. Hentemelding/-lapp i postkassen koster ekstra på Klimanøytral Servicepakke. Sjåførkort legges om mulig igjen for produkter som leveres på dør som standard.

Sporing
Du kan spore pakken frem til terminal ved hjelp av sporingsnummeret. Bring gir ikke erstatning i tilfelle skade eller tap, og tilleggsforsikring kan ikke benyttes.

Hentefrist ved Post i Butikk / Postkontor
Hentefristen for alle pakker innenlands er 14 dager. Pakker som ikke hentes innen fristen sendes i retur. Påminnelse blir sendt ut til mottaker etter 7 dager. Ved bruk av sms-/epostvarsel sendes påminnelse dag 3 og dag 11.

Unngå problemer med feiladressering.
For å unngå problemer med levering, er det viktig at du står oppført med oppgitt adresse i Postens adresselister? (Dersom man flytter og sender adresseendring til folkeregisteret, så oppdateres ikke Postens adresselister automatisk etter folkeregisteret). Er du usikker, vennligst ta kontakt med Posten (tlf.nr: 04004) og sjekk at du står oppført med korrekt adresse.

7. Ekspress

Ekspress over natten er et det aller raskeste alternativet, forsikret og sporbart fraktalternativ når det haster å få pakken levert til en mottaker i Norge.
 
Passer for både bedrifter og privatpersoner når du skal sende post ekspress eller hvis sendingen har verdifullt innhold. Forsikring for inntil kr 50 000 er inkludert.
 
Ordren sendes normalt samme dag om ordren bestilles før kl. 14, forutsatt at varen(e) er på lager. For å sikre at din bestilling blir behandlet så raskt og effektivt som mulig, er korrekt navn og adresse på mottaker viktig. Leveringsadressen må være den adressen hvor Ekspress blir levert. Ekspress kreves at du er hjemme ved levering.

- Leveres på døren innen kl 09.00 neste morgen til de fleste byer og større tettsteder
- Mindre steder - levering innen kl 16.00. Tidsgaranti og inntil 50.000 i forsikring.
- Sendingen innleveres på postkontor, Post i Butikk eller til landpostbud

Levering
Pakkene leveres på døren til mottaker mot kvittering.

Fremsendingstid, hvor lang tid tar det før posten kommer frem?
Levering til mottaker innen kl 09.00 neste morgen mandag til fredag. Til mindre steder innen kl 16.00. På lørdager utkjøring mellom kl 10.00-12.00. Les mer om fremsending.

Ansvar
Bring Parcels erstatter pakkens verdi inntil kr. 50 000 ved skade eller tap. Følgeskadeerstatning inntil kr. 50 000.

Tidsgaranti
Fraktbeløpet refunderes ved forsinkelser, hvis ikke forsinkelsen skyldes force majeure (streik, innstilte ruter) eller feil fra avsenders side.

Mål og vekt
Minimum: 23 x 13 x 1 cm
Maksimum: 120 x 60 x 60 cm
Inntil 35 kg

Sporing
Du kan spore pakken her ved hjelp av sendingsnummeret.

Unngå problemer med feiladressering.
For å unngå problemer med levering, er det viktig at du står oppført med oppgitt adresse i Postens adresselister? (Dersom man flytter og sender adresseendring til folkeregisteret, så oppdateres ikke Postens adresselister automatisk etter folkeregisteret). Er du usikker, vennligst ta kontakt med Posten (tlf.nr: 04004) og sjekk at du står oppført med korrekt adresse.

8. Bedriftspakke

Benyttes fra bedrift til bedrift. Skal kun benyttes til sendinger til foretak der noen er til stede for å motta pakken mellom kl. 08:00 -16:00. Leveringsadresse skal være en gate-/veiadresse, og ikke postboksadresse (unntaksvis mottakere på steder som verken har gate-/veiadresser eller stedsnavn).

Ordren sendes normalt samme dag om ordren bestilles før kl. 14, forutsatt at varen(e) er på lager. For å sikre at din bestilling blir behandlet så raskt og effektivt som mulig, er korrekt navn og adresse på mottaker viktig. Leveringsadressen må være den adressen hvor Bedriftspakke blir levert.

- Leveres på døren til mottaker de fleste steder innen kl 16 neste dag
- Alle pakker kan spores

Levering
Levering på døren til de fleste mottakere innen kl. 16 neste dag. For pakker som skal leveres utenfor kjerneområdet, vil det ta 1 dag ekstra. Det gjøres to leveringsforsøk på mottakers adresse. Pakker som ikke lar seg levere på første leveringsforsøk kjøres ut en gang til påfølgende virkedag. Det er mulig å bestille utlevering via Post i Butikk Postkontor dersom mottaker ikke er til stede ved leveringsforsøk på døren. Dette må bestilles når pakken forhåndsmeldes. Tjenesten kan utføres etter hhv. 1. eller 2. leveringsforsøk. Dette prises separat og kun når pakkene har blitt utlevert via postkontor.

*NB! Pakker med vekt over 35kg eller sendinger med mer enn 4 kolli kan ikke utleveres via postkontor/Post i Butikk og vil gå i retur til avsender.

Fremsendingstid, hvor lang tid tar det før posten kommer frem?
1-4 virkedager avhengig av transportstrekning. Detaljer for fremsending finner du her.
Eksempler:
Oslo-Oslo 1 virkedag
Bergen-Oslo 1 virkedag
Oslo - Bodø 2 virkedager.
I perioden 12.12.- 23.12. vil fremsendingstiden øke med inntil 1 dag.

Ansvar
Bring sitt erstatningsansvar for innenriks befordring av pakker, er etter vegfraktavtaleloven for tiden begrenset til 17 SDR pr kg for det tapte godsets bruttovekt. Lov om Vegfraktavtaler

Mål og vekt
Maksimum vekt: 35 kg pr kolli
Maksimum lengde: 240 cm
Maksimum mål: Lengde pluss omkrets:360 cm
Minimumsmål: 23x13x1cm

Varsling av ankommet pakke
Dersom pakken ikke lar seg levere på døren og det er bestilt utlevering via hentested (Post i Butikk/Postkontor), legges om mulig igjen sjåførkort med beskjed om hvor og når pakken kan hentes. Dersom sjåførkort ikke kan legges igjen, varsles mottaker via egen hentemelding som brev eller sms dersom mobiltelefonnummer er oppgitt.

Sporing
Du kan spore pakken her ved hjelp av sendingsnummeret.

Unngå problemer med feiladressering.
For å unngå problemer med levering, er det viktig at firmaet står oppført med oppgitt adresse i Postens adresselister? (Dersom man flytter og sender adresseendring til brønnøysundregisteret, så oppdateres ikke Postens adresselister automatisk etter brønnøysundregisteret). Er du usikker, vennligst ta kontakt med Posten (tlf.nr: 04045) og sjekk at firmaet står oppført med korrekt adresse.

9. SMS/Epost-varsling

I samarbeid med Posten tilbyr vi gratis SMS og E-post varsling når en pakke er klar for avhenting i post i butikk, ditt lokale postkontor eller når forsendelsen blir kjørt ut. Tjenesten er tilgjengelig på Servicepakker, Ekspresspakker, Hjem på kvelden og Dør/Dør pakker. Alt du trenger for å motta denne tjenesten er å oppgi korrekt telefonnummer og e-post adresse, husk at telefonnummeret må tilhøre en mobiltelefon. Tjenesten leveres av Posten, og administreres av Posten.

Tidligere hentemelding i postkassen (hentelapp) er en ekstra tjeneste, og koster kr 4 i tillegg. Vi tenker på miljøet, derfor ønsker vi helst å tilby elektronisk hentelapp.

10. Pakkesporing

Lagervarer sendes normalt samme dag eller i løpet av en til to virkedager. Vi forsøker naturligvis å sende samme dag, men dette avhenger av sesong og bestillingstidspunkt. Transporttiden varierer avhengig av leveringsadresse og hvilken fraktmåte du velger. Sjekk Ordrebekreftelsen din for nærmere detaljer. Tidspunktet du bestiller avgjør når vi kan plukke, pakke og sende din ordre.

Er vi utsolgt for varene, får du oppgitt ny dato for når varene kommer inn til oss på en oppdatert ordrebekreftelse. Husk at det normalt tar en dag fra denne dato til varene blir klargjort for forsendelse. Legg også merke til at du kan ha en annen dato på din ordrebekreftelse enn det som vises på web, siden vi tildeler utsolgte varer etter hvert som vi mottar bestillinger.

Når varene er klargjort for forsendelse fra vårt lager, sender vi en leveringsbekreftelse pr e-post til adressen du har oppgitt. Leveringsbekreftelsen sendes før transportøren henter varene hos oss, derfor kan det ta noen timer før pakken kan spores. For å spore forsendelsen din, kan du bruke Pakkesporing direkte fra ordrestatus på "Min side", slik at du slipper å kontakte oss for å finne ut hvor pakken befinner seg. Har du ikke opprettet konto hos oss, kan du spore din forsendelse ved å oppgi ordrenummer og e-post adressen du benyttet ved bestilling via vår ordrestatus side.

Har du ditt sendingsnummer eller kollinummer tilgjengelig, kan du også spore din forsendelse direkte på Postens sine sider