Support og retur



1. Reklamasjon

Reklamasjon - Forbrukerkjøpsloven av 21. juni nr. 34, 2002 - Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.


Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi alltid at reklamasjonen sendes oss skriftlig primært ved å søke retur på vår hjemmeside.

Har du opprettet konto hos oss, går du til «Min Side», Returforespørsel (RMA), velg aktuell ordre. Har du ikke opprettet konto, gå til denne siden, fyll inn ditt ordrenummer og e-postadresse for å vise aktuell ordre. Alle obligatoriske felter må fylles ut, legg også til tilleggsinformasjon som forklarer problemet/årsaken utdypende, og eventuelt hvilke feilrettingsmetoder du har forsøkt.   

Vent på videre instruksjoner fra vår salgsavdeling, ikke send varen i retur før du har mottatt et gyldig returnummer (RMA). Bekreftelse (RMA nummer) på mottak av reklamasjonshenvendelsen, vil bli sendt til den e-postadressen som du har registrert på din "Min side", eller den e-postadressen som du benyttet ved kjøpet (ikke opprettet konto). I bekreftelsen vil det også bli informert om det kreves spesielle vilkår / håndtering fra kjøper side ifm. retursending av tingen.


Dersom det foreligger en mangel ved tingen og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangels beføyelser:


- Holde kjøpesummen tilbake
- Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
- Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetning at varen er i samme stand og mengde, § 51)
  (* Hvis kriteriene for heving av kjøpet er i henhold til reklamasjonsreglene i Forbrukerkjøpsloven, skal avtalt beløp og eventuelle frakter refunderes innen 14 dager fra varen er registrert mottatt oss)
- Kreve erstatning


Hvis selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke tingen (vi tolker dette løper fra tingen er kvittert inn til Lystbutikk.no) har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader, § 30.

2. Angrefrist

Informasjon om angrerett.

Hvis du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder. Vi ønsker at håndteringen skal være så enkel som mulig for begge parter. Ved angret kjøp har selger og kjøper noen forpliktelser som må følges innenfor angrerettlovens bestemmelser. Vi sender ut informasjon til alle våre privatkunder, via e-post, rundt angrerettloven og angrerettskjema ved hvert kjøp som foretas hos oss.

Vi anbefaler å vise god omsorg for varen og originalemballasjen hvis man ønsker å returnere varen trygt og sikkert tilbake.

Under finner du noen viktige utdrag fra angrerettloven:

-    Angreretten betinger at kunde bærer kostnadene selv (jf. Angrerettloven § 8, punkt i). Dersom varene ikke kan returneres med normal post anbefaler vi Posten.no for mer info og gjennomføring av retur av større pakker. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type levering enn er dette en kostnad som bæres av kunde(jf. Angrerettloven § 24).

-    Angreretten kan ikke gjøres gjeldende ved levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering, eller for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen eller mottatt datafiler på egen server, eller der lisenskode/-informasjon er gjort tilgjengelig.(jf. Ang Angreretten § 22, punkt g, j og n)

-    Angreretten betinger at melding er gitt selger innen 14 dager etter at leveransen er mottatt.(jf. Angrerettloven § 21). Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding om angrerett er blitt gitt, sende varene tilbake.(jf. Ang Angreretten § 25)

-    Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon. (jf. Ang Angreretten § 25).

-    Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet..(jf Angrerettloven § 1).


Aktiv handling

Det forplikter en aktiv handling* fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med en aktiv handling kan vi behandle saken på en rask og effektiv måte for begge parter, iht. angrerettloven (* ref. 14 dagers fristen nevnt i angrerettloven § 11).


Hvordan angrer jeg før ordren er pakket / sendt fra vårt lager?

Kontakt vår salgsavdeling, oppgi at du ønsker og kansellerer din ordre, eller ring til vår salgsavdeling på 64 00 03 33 og be om at hele ordren slettes. Dersom en av disse instanser bekrefter at ordren er slettet har du angret. For din egen del kan det være lurt å beholde kopi av e-post og informasjon om hvem du har pratet med i forbindelse med at du angret i minst 14 dager.


Hvordan angrer jeg etter ordren er sendt eller hentet?

Har du opprettet konto hos oss, går du til «Min Side», Returforespørsel (RMA), velg aktuell ordre, velg årsak: angrerett. Har du ikke opprettet konto, gå til denne siden, fyll inn ditt ordrenummer og e-postadresse for å vise aktuell ordre. Alle obligatoriske felter må fylles ut.

Vent på videre instruksjoner fra vår salgsavdeling, ikke send varen i retur før du har mottatt et gyldig returnummer (RMA). Du vil motta en e-post som bekrefter at ordren er innenfor kriteriene for angrerett. Bekreftelse (RMA nummer) på mottak av angreretthenvendelsen, vil bli sendt til den e-postadressen som du har registrert på din "Min side", eller den e-postadressen som du benyttet ved kjøpet (ikke opprettet konto).

Fyll ut angrerettskjemaet som du mottok som vedlegg sammen med din ordrebekreftelse, skriv ut bekreftelsen (RMA nummer) og legg den sammen med varen(e), angrerettskjemaet og returner snarest mulig via ett Postkontor* Ditt tilgodehavende av kjøpet vil bli kreditert og tilbakeført alt etter hvilken betalingsmåte** som er benyttet.

* Postkontor Du betaler kun returporto. Det oppfordres til at Angrerettvarene sendes som registrert pakkepost slik at du kan følge pakken på Posten sine sider slik at du har full oversikt over hvor forsendelsen befinner seg i postens system frem til den ankommer oss.

** Betalingsmåte
Kontant ved henting---Overføres til ønsket bankkontonr.
MasterCard & VISA---Tilbakeføres til kontokortholders konto
Klarna faktura-----------Krediteringen utstedes til Klarna
Gavekort-----------------Gavekortet krediteres. Verdien tilbakeføres til opprinnelig gavekort
Betalingsutsettelse----Krediteres kunde sin reskontro


Passiv handling

Dersom du ikke henter ordren og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil du ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven § 11 og § 13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Når ordren kommer tilbake som uavhentet vil den bli kreditert i sin helhet og varene lagt tilbake på lager. Vi vil sende egen faktura for uavhentet gebyr pålydende kr. 500, for å dekke våre porto og håndteringskostnader.

3. Feil antall, skade eller mangler på levering

Vare som mangler i forsendelsen

Hvis du mangler en eller flere varer i forhold til ordre-/leveringsbekreftelsen og dette ikke skyldes at du har restordre liggende hos oss, har vi egne rutiner for å håndtere dette så enkelt som mulig.

Har du opprettet konto hos oss, går du til «Min Side», Kundeservice, velg aktuell ordre. Denne henvendelsen må inneholde følgende informasjon:

- Varenummer på varen som mangler

Har du ikke opprettet konto, gå til «Kontakt Oss», fyll ut navn, e-post, telefonnummer, velg Salgsavdeling. Denne henvendelsen må inneholde følgende informasjon:

- Ordrenummer
- Varenummer på varen som mangler

Salgsavdelingen vil deretter jobbe med å finne ut hva som har skjedd og rette opp eventuelle feil.


Mottatt feil eller skadet vare

Har du mottatt en skadet vare (se postskade tilleggs instrukser lenger ned), eller en annen vare enn det som er spesifisert på ordre-/leveringsbekreftelsen skal du gjøre følgende:

Har du opprettet konto hos oss, går du til «Min Side», Returforespørsel (RMA), velg aktuell ordre, velg årsak. Har du ikke opprettet konto, gå til denne siden, fyll inn ditt ordrenummer og e-postadresse for å vise aktuell ordre. Alle obligatoriske felter må fylles ut. Bekreftelse (RMA nummer) på mottak av henvendelsen vil bli sendt til den e-postadressen som du har registrert på din "Min side", eller den e-postadressen som du benyttet ved kjøpet (ikke opprettet konto).

Vent på videre instruksjoner fra vår salgsavdeling, ikke send varen i retur før du har mottatt et gyldig returnummer (RMA). Salgsavdelingen vil rette opp eventuelle feil og sørge for at du får korrekt vare.

 

Skade som skyldes postskade

Dersom din bestilling har blitt skadet under frakt finner du informasjon om hva du skal gjøre under.

Postnord:
Om varen er skadet under transport med Postnord, skal følgende gjøres.

- Mottaker anmerker skade på sjåførens håndterminal/fraktbrev
- Sikre dokumentasjon via foto (emballasje og varen).
- Kontakt Postnord kundeservice straks på telefon 09300 og få et referansenummer i saken
- Følg deretter overnevnte prosedyre ved Mottatt feil eller skadet vare. Vårt kundesenter vil da behandle din sak og få ordnet ny vare kostnadsfritt tilsendt deg.
 
Følgende informasjon må være med:
- Bilder av skaden.
- Porstnord referansenummer.

La gods og emballasje være intakt inntil saken er avklart.


Posten:
Om varen er skadet under transport med Posten, skal følgende gjøres.

- Du må ta vare på emballasje samt produktene.
- Følg deretter overnevnte prosedyre ved Mottatt feil eller skadet vare.
- Når du har fått godkjent retur går du til posten med den skadde forsendelsen og emballasjen.
- Sammen med posten skriver du ut en skademelding.
- Postens skademelding sendes til Lystbutikk.no sammen med godkjent retur (RMA nummer) ifra Lystbutikk.no sammen med den skadde varen.

Lovverket henviser til at du gjør ting "innen rimelig tid" og vi tillater oss å tolke dette i denne sammenheng til når du har hentet/mottatt produktet.

4. Hjelp til feilsøking.

Har du mottatt et produkt som ikke fungerer slik som beskrevet, kan det være lurt og feil søke litt før man søker om reklamasjon. Her er noen tips:

- Benytt nye batterier
- Sjekk at batteriene er korrekt innsatt (+/-)
- Sjekk at du har skrudd bakstykke langt nok inn.
- Sjekk at batteri holderen er korrekt innsatt.
- Les brukermanualen slik at du eliminerer brukerfeil.
- Verifiser at produktet ikke er beskyttet med låsefunksjon for lagring og reise.

Skulle du trenge hjelp til feilsøking kan du kontakte oss via vår «live chat», telefon: 64 00 03 33, eller via vårt kundeservicesenter. Oppgi ordrenummer og hvilke vare saken gjeller.

Testing av feilfri vare
Feilfri vare om blir returnert til oss, vil bli pålagt et testgebyr. For tiden kr. 250,- og returneres for kundens regning.